Skip to content

#10 Badpremiär!

May 1, 2011

Idag gjorde vi vår tionde ridtur tillsammans! En tur med Julia&Marinella.

En uppvärmningstur genom skog och mark, skritt trav och galopp, kändes väldigt bra! Förutom när hon stannade och vägrade flytta sig en meter framåt. Bara bakåt och i sidled kunde hon gå, himla sto. Länge och väl fick jag bråka med henne och argumentera för att vi visst skulle gå framåt. Förutom det gick det jättebra!

Red med snoddar idag igeb och idag var hon inte riktigt lika pissed-off på dem. I slutet när hon blev trött var hon dock smått irriterad…

Samma sak hände när vi skulle in på banan, så fort man driver på så backar hon eller backar åt sidan. Ett spö gjorde susen! 🙂 *tummen upp* På banan gick hon mycket bättre idag! Snoddarna hjälper mycekt för att få henne att tänka ner, och ändå sitter de inte tight (verkligen inte). Vi travade ett par volter, som kändes jättefina, både i höger och vänster. O så tog vi en högergalopp som hon höll i 1,5 varv (utan att rusa… skulle hon få rusa och galoppera som hon ville skulle hon orka många varv såklart).

Sen red vi ner och badade! Gud va mysigt och GUD VA BLÖTT 😉 Fröken Hilma skvätte vatten överallt och jag kunde lika gärna ha doppat fötterna (med skor o allt) för så blöt var jag! 🙂

Gjorde en liten film från dagen!

6 Comments leave one →
  1. May 1, 2011 7:12 pm

    Sv: Hej! 🙂
    Vad roligt att du ville kika in på bloggen! Löpis är född 97 och alltså 14 nu i maj. Jag har ridit och utbildat honom i ca 4½ år sedan han kom till oss efter en gaffelbandskada som stoppade hans karriär inom travet, som för övrigt ändå inte var särskilt spektakulär eller framgångsrik 😛

    När han kom var han i princip bara travtränad o tävlad, både lite monte o med sulky då såklart. Riden litegrann ute i skogen men inget dressyrtränad o aldrig hoppad, så det var till att börja från scratch. Kan skriva ihop ett inlägg om spektaklet faktiskt, så kan fler få “ta del av” våran historia! 🙂

    Roligt att läsa om fler som har kallblodstravare, din blogg är absolut en jag kan tänka mig att följa! 🙂

    MVH Karro

  2. May 1, 2011 7:31 pm

    Såg på videon nu, trevligt sto i grunden men hon ser väldigt ojämn ut i rörelsemönstret, speciellt i bakkärran. Är hon kollad av veterinär? Nu vet jag inte om det beror på att hon gick i lite lågt tempo o skulle behöva schvunga igång kroppen lite (o banta en 100 kg ;P) men hon såg faktiskt lite halt ut på ena bakbenet. Kan som sagt vara stelhet bara men det är ju värt att kolla upp för att slippa problem 🙂

  3. Julia permalink
    May 1, 2011 8:37 pm

    MEN ANNA!!! Inte lägga ner kameran utan att stänga av den, jag red ju barbacka igår 😛

  4. May 1, 2011 8:52 pm

    Okej, då är jag med 🙂 Ja det är ju inte konstigt då om hon är stel och tjock, men det försvinner ju med tiden! Men som sagt, annars ser hon väldigt trevlig ut i grunden. Ja, blogg.se är väl inte alltid vad det borde.. lagt upp ett nytt inlägg också som inte syns, mycket märkligt. Vad har du för bett på henne nu? 🙂

  5. May 2, 2011 5:53 am

    Jag rider på olika bett, lite beroende på vad jag ska göra för något, men det jag o Löpis tycker allra bäst om är ett smalt tredelat med små, fasta ringar, det används alltid till hoppning men även till dressyren då där jag förutom det växlar mellan det, ett tredelat med lösa ringar och ett tvådelat med lösa.
    Tycker dock det tredelade är bättre då det fördelar trycket på ett annat sätt och inte slår upp i gommen. Har även ett tvådelat med fasta men det rider jag aldrig på längre, de andra fungerar bättre 🙂 Ska skaffa ett novabett och prova, tror det skulle vara en hit faktiskt. Ute i skogen rider jag oftast på hackamore men ibland blir det bett där också, då spelar det ingen roll vilket.

    Ja det är nog klokt, snodden gör också att hon vänjer sig vid trycket i munnen utan att det liksom blir helt stumt som en hand kan bli om man spänner sig, medvetet eller omedvetet 🙂

    Vet vad du menar med tvåspårigt, men jag tyckte hon såg lite ojämn ut i steget även de korta snuttar hon spårade. Men som du säger, det beror nog med all säkerhet på att hon inte är riden mycket än.

    Löpis och jag är inriktade på hoppning och både han och jag börjar bli ganska rutinerade tekniksmässigt, däremot har han inte kapacitet nog att gå högre än 1 meter, kanske, med tur o en jäkla massa träning att han kan gå nån enstaka 110 men inte mer. I dressyren tror jag han skulle kunna gå en bit faktiskt, men det är mycket jobb kvar så vi får se om vi kommer dit någon gång. Jag är duktigast som hoppryttare men tycker om dressyr också 🙂

  6. May 4, 2011 3:16 pm

    sv. föutom schabraket som avslutas som 6 dagar så går de andra att köpa direkt pga. oseriösa budgivare. 🙂 något speciellt du var intresserad av? frakt betalar köparen.

Leave a comment